Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Placówki medycznej Centrum Rehabilitacyjno-Medycznego Reha Medica jest dbanie o szeroko rozumiane dobro każdego dziecka i działanie w jego najlepszym interesie.

Zabezpieczenie dobra, zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona przed krzywdą wszystkich dzieci i młodych ludzi korzystających z usług naszej Placówki stanowi priorytet dla Centrum-Rehabilitacyjno-Medycznego Reha Medica. Będziemy podejmować wszelkie uzasadnione kroki w celu promowania bezpiecznych praktyk i zachowań oraz ochrony dzieci przed krzywdą, nadużyciami i wykorzystywaniem.

Głównym zadaniem realizowanym przez pracowników Placówki Reha Medica jest niesienie dziecku pomocy we wszystkich obszarach jego rozwoju. Obejmuje to również reagowanie na wszelkie dostrzeżone przejawy przemocy, krzywdzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi Placówki zwanymi „Standardy ochrony dzieci w Placówce Reha Medica”, a także etyką zawodową i moralnością.

Polityka

Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Standardy ochrony dzieci.

a. Polityka dotyczy całego personelu.

b. Za wdrażanie i nadzorowanie Standardów ochrony dzieci odpowiada Dyrektor placówki oraz osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki w drodze wydanego zarządzenia.

c. Dyrektor placówki wyznaczy osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów. Osoba odpowiedziana za monitoring realizacji Standardów zostanie wyznaczona w drodze zarządzenia wydanego przez Dyrektora Placówki.

Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.

d. Dyrektor placówki wyznaczy osobę odpowiedzialną za szkoleniapersonelu dot. ochrony dzieci i pomocy dzieciom w sytuacji zagrożenia. Osoba zostanie wyznaczona w drodze zarządzenia wydanego przez Dyrektora Placówki.

e. Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:

  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
  • sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
  • zasady prowadzenia rejestru interwencji,
  • zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko,
  • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci,
  • zasady monitorowania wskaźników wdrożenia Polityki w życie.

Rozdział I.

TERMINOLOGIA

  1. Placówka systemu ochrony zdrowia, placówka medyczna – każda placówka prowadząca działalność leczniczą bez względu na formę prawną i źródło finansowania, świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  2. Personel – każdy pracownik placówki medycznej bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  3. Dzieckiem jest każda osoba od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, jego przedstawiciel ustawowy (rodzice/opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem dziecka jest także rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodziców dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka w sytuacji, gdy oboje posiadają pełne prawa do sprawowania opieki nad dzieckiem i stanowią tzw. rodzinę pełną. W sytuacji, gdy dziecko nie jest wychowywane w tzw. rodzinie pełnej, a oboje rodzice posiadają pełne prawa rodzicielskie, wskazana jest zgoda obojga rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy spornej przez sąd.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, zagrożenie dobra dziecka lub zaniedbywanie go przez jego opiekunów.
  7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiająca identyfikację dziecka.
  8. Interwencja prawna- zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa wobec dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka/młodego człowieka.

Przez krzywdzenie rozumie się w szczególności:

a) Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp.

b) Przemoc emocjonalna to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy lub zwierząt, nieposzanowanie granic prywatności, itp.

c) Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja, jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.

d) Wykorzystanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy, różne formy stosunku seksualnego, itp.

e) Pod pojęciem cyberprzemocy należy rozumieć przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Rozdział II.

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi Reha Medica prowadzi  ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
  2. Placówka uzyskuje o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) albo – w przypadkach wskazanych prawem – oświadczenia o niekaralności (załącznik nr 1). Pracownik zostaje pouczony, że za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą, podlega odpowiedzialności karnej zgodnie z art 233 KK. Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych pracownika lub w ramach analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza bądź osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji (bezpiecznego kontaktu) całego personelu placówki z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
  4. Każdy pracownik podpisuje Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony dzieci. (załącznik nr 2)
  5. Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • stosowania adekwatnych do sytuacji procedur interwencji prawnej w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji,
  • procedury „Niebieskie Karty”
  • przestrzegania praw małego pacjenta oraz opartej na szacunku komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami

Rozdział III.

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL–DZIECKO

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie
dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.

Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników bez względu na formę zatrudnienia, stażystów
i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia. (załącznik nr 3)

Zasady bezpiecznego kontaktu bezwzględnie zawierają: zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, zakaz nawiązywania jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym, zasady realizowania kontaktu z dziećmi w godzinach pracy, za pomocą kanałów służbowych, obowiązek traktowania dzieci-pacjentów w sposób podmiotowy.

Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć
na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.

Relacje personelu z dziećmi

A. Komunikacja z dziećmi

  • Przedstaw się.
  • W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  • Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  • Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  • Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  • Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  • Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
  • Rodzic ma prawo uczestniczyć w czasie zajęć, terapii dziecka.
  • Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  • Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

B. Działania z dziećmi

  • Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  • Unikaj faworyzowania dzieci.
  • Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  • Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  • Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  • Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych.
  • Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

C. Kontakty fizyczne z dziećmi.

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  • Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  • Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  • Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  • Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  • Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  • Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą.
  • W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba z instytucji.
  • Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy.

D. Relacje osobiste

  • Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  • Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe.
  • Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  • Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

E. Bezpieczeństwo online

Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.

  • Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  • W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie placówki.

Rozdział IV.

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA z INTERNETU i MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH

Infrastruktura sieciowa Placówki umożliwia dostęp do Internetu personelowi. Sieć jest monitorowana, tak aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w sieci jest Dział IT. Do obowiązków działu IT należą: zabezpieczenie sieci internetowej Placówki przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania, aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz
w miesiącu, przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści; w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, ustalenie, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia i przekazanie Dyrektorowi Placówki.

Rozdział V.

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI.

Na gruncie obowiązujących przepisów wizerunek jest traktowany jako dane osobowe, podlega on również pod ochronę danych osobowych, którą zapewnia ogólne rozporządzenie
o ochronie danych osobowych (RODO).

Placówka Reha Medica chroni dane osobowe i wizerunek dziecka. Każda osoba z personelu jest szkolona w zakresie RODO i składa oświadczenie o szkoleniu z zakresie cyberbezpieczeństwa. Oświadczenia są przechowywane u Kierownika ds. Administracji i Świadczeń medycznych.

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych.
  2. Personel placówki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Personel może wykorzystać informacje o dziecku np. w celach szkoleniowych wyłącznie za zgodą Dyrektora Placówki z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
  5. Personel nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzicach/opiekunach, ani o sytuacji rodzinnej dziecka.
  6. Personel nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy personel jest przeświadczonych, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  7. Materiał medialny może być zrealizowany tylko za zgodą Dyrektora placówki. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia. Decyzję w sprawie udostępniania pomieszczeń do realizacji materiału medialnego podejmuje Dyrektor Reha Medica.
  8. Dyrektor poleca przygotować wybrane pomieszczenie placówki w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie placówki dzieci.

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA

Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

  1. Personelowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekunów dziecka.
  2. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  3. Upublicznienie przez personel wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka. W żadnym wypadku nie należy ukazywać dzieci nago,  a także  w strojach lub ubraniach, które odsłaniają w znacznej części ciało dziecka.

Rozdział VI.

ZAKRES ZADAŃ OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA KWESTIE ZWIĄZANE  Z OCHRONĄ DZIECI:

  1. Dyrektor jednostki wyznacza osobę/y odpowiedzialną/e za kwestie związaną z ochroną dzieci w drodze zarządzenia. Osoba, o której mowa jest odpowiedzialna za wdrożenie, monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszania Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  2. Osoba, przeprowadza wśród personelu raz na rok ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu.
  3. Dokonuje opracowania wypełnionych przez personel ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który przekazuje Dyrektorowi placówki.
  4. Dyrektor placówki w razie potrzeby wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Standardów.
  5. Osoba przyjmuje zgłoszenia dotyczące problemów związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci.
  6. Reaguje na te zgłoszenia, w razie potrzeby prosi o dodatkowe informacje.
  7. Weryfikuje, czy wszystkie zdarzenia związane z wątpliwościami dotyczącymi bezpieczeństwa dzieci są odpowiednio wyjaśniane, zgodnie z obowiązującą Polityką.
  8. Konsultuje się w miarę potrzeb z innymi podmiotami, m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, ośrodkami opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, ośrodkami pomocy społecznej czy lokalnymi organizacjami pozarządowymi, a także interwentami/zespołami interwencyjnymi z innych placówek medycznych,
  9. W wymagających tego przypadkach – zgłasza sprawy odpowiednim służbom: pomocy społecznej, policji, sądowi rodzinnemu, prokuraturze.

Rozdział VII.

SPOSOBY REAGOWANIA NA PRZYPADKI PODEJRZENIA, ŻE DZIECKO DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA.

  1. Każda osoba będąca członkiem Personelu REHA MEDICA jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku -pacjentowi dzieje się krzywda.
  2. Niniejsza procedura ma za cel wspierać członków Personelu w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
  3. Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u dziecka – pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.

3.1. Oznaki fizyczne możliwego krzywdzenia dziecka:

  • Widoczne obrażenia ciała, których pochodzenie trudno wyjaśnić i/lub które występują w miejscach przykrytych ubraniem i/lub u dziecka, które nie porusza się samodzielnie.
  • Rany, otarcia, blizny, sińce, stłuczenia w miejscach nietypowych dla przypadkowych urazów: plecy, pośladki, ramiona, uda, brzuch, krocze i stopy, okolica oczodołów (bez urazu czoła), policzki, usta, skroń, szyja, uszy.
  • Urazy na więcej niż jednej płaszczyźnie kończyny, głowy, tułowia.
  • Ślady mają charakterystyczny kształt odcisku dłoni, palców, przedmiotów, szczypania, drapania, gryzienia, duszenia.
  • Siniaki okularowe, sińce liczne, często symetryczne, w różnej fazie gojenia.
  • Urazy głowy u dzieci poniżej 3 r.ż.
  • Okrągłe punktowe poparzenia, oparzenia na plecach i pośladkach u małych dzieci, na grzbietowej powierzchni dłoni, rękawiczkowe/skarpetkowe.
  • Złamania u dzieci poniżej 3 r.ż., złamania kości kończyny górnej u dziecka niechodzącego, złamania spiralne, złamania dystalne, złamania żeber, złamania bez urazu lub po urazie nieadekwatnym np. upadek z kanapy.
  • Obrażenia w obrębie jamy ustnej: zasinienia śluzówek warg górnych i dziąseł z rozdarciem wędzidełka.
  • Stłuczenia i skaleczenia warg, dna jamy ustnej i języka w wyniku prób karmienia na siłę, wpychania smoczka etc., urazy kącików ust, krwioplucie i krwawe wymioty, bezpośrednie urazy podniebienia miękkiego, tylnej ściany gardła, złamania zębów, uszkodzenia dziąseł, złamanie żuchwy.
  • Urazy nosa, złamania, krwiaki (zropiałe) przegrody nosa.
  • Wielokrotne „przypadkowe” zatrucia, niewyjaśnione nieżyty żołądkowo jelitowe.
  • Odmrożenia, hipotermia.
  • Słaby przyrost masy ciała, niedożywienie.

3.2. Możliwe oznaki zaniedbania:

  • Dziecko jest brudne, często nieprzyjemnie pachnie, nie jest prawidłowo pielęgnowane (np. pozostawiane przez długi czas w zabrudzonych pieluchach).
  • Dziecko nie otrzymuje odpowiedniej opieki medycznej (np. nie jest szczepione, nie ma okularów, nie otrzymuje zaleconych leków).
  • Dziecko lub nastolatek jest ubrany niewłaściwie do pogody.
  • Dziecko ma pogorszenie wyników w nauce, jest często nieobecne w szkole czy przedszkolu.
  • Dziecko nie otrzymuje regularnych posiłków, jest głodne, kradnie jedzenie kolegom.
  • Dziecko przebywa w otoczeniu nieprzystosowanym do jego etapu rozwojowego, co zagraża jego bezpieczeństwu.
  • Dziecko pozostaje w domu bez opieki osoby dorosłej.

3.3. Możliwe oznaki przemocy emocjonalnej:

  • zaburzenia jedzenia,
  • opóźniony rozwój fizyczny bądź emocjonalny,
  • samookaleczenia,
  • nieutrzymywanie w nocy moczu,
  • problemy ze snem oraz fobia społeczna
  • zachowywanie się nieadekwatnie do wieku.

3.4. Możliwe oznaki przemocy seksualnej:

  • ciąża
  • lęki, fobie
  • koszmary i lęki nocne
  • depresja, przygnębienie
  • nadpobudliwość ruchowa
  • drażliwość, złość
  • wstyd i poczucie winy
  • obniżenie poczucia własnej wartości.
  • negatywna samoocena
  • prowokacyjne zachowania seksualne
  • publiczna masturbacja
  • nietypowe zachowania seksualne wobec rówieśników
  • erotyczna twórczość dziecka
  • nadmierne zainteresowanie seksualnością
  • zachowania regresywne (np. moczenie nocne)
  • izolowanie się, alienacja
  • problemy z nauką, wagary
  • ucieczki z domu
  • agresywność, konfliktowość, okrucieństwo
  • samouszkodzenia

Żadna lista symptomów nie może definitywnie wskazywać, że dziecko doświadcza przemocy. Wszelkie nagłe zmiany w zachowaniu, których nie można wytłumaczyć prawidłowym rozwojem, zasługują na uwagę.

4. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.

5. Art. 304 §  1 Kodeksu Postępowania Karnego – zgodnie z którym każdy kto wie o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub policję,

Art. 572 § 1 Kodeks Postępowania Cywilnego – mówiący o tym, że każdy komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, jest zobowiązany zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.
Art. 12 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – regulujący, że osoby będące świadkami przemocy w rodzinie powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.Brak poinformowania odpowiednich organów ścigania o poważnych przestępstwach na szkodę dzieci może grozić karą pozbawienia wolności do lat 3.

6. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej członkiem Personelu Reha Medica, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci.

Krzywda dziecka może przybierać różne formy:

  • popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
  • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
  • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

7. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi stosowanie wobec niego przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Dyrektora Placówki, Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.

8. W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko Placówki Reha Medica w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego będzie godziło w dobro dziecka, w tym zagrażało jego bezpieczeństwu, należy uniemożliwić oddalenie się dziecka i niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

9. Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje ten fakt Dyrektorowi Placówki Reha Medica bądź osobie odpowiedzialnej za kwestie związane z ochroną dzieci.

10. Za prowadzenie interwencji odpowiada Dyrektor Placówki lub osoba odpowiedzialnej za kwestie związane z ochroną dzieci.

11. Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka polega  na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka –ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki) przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17 roku życia także należy sporządzić pisemne zawiadomienie.

12. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:

a. Ze strony członka personelu:

  • W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia
    w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
  • W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli członek Personelu, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez Reha Medica, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą.

b. Ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników:

  • Należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową.
  • Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować, należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.

c. Ze strony innego dziecka:

Należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego.

13. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:

a. Ze strony członka personelu: Należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;

b. Ze strony rodziców lub opiekunów prawnych: Należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka.

14. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu, w szczególności z psychologiem. Osoba odpowiedzialna za interwencję może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.

15. W przypadku, gdy nie jest jasne, jakiej krzywdy dziecko doświadcza ze strony rodzica lub opiekuna prawnego należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty.

16. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.

17. W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dzieciom należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania

18. Podejrzenie krzywdzenia dziecka, niezależnie od osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie, jest zdarzeniem niepożądanym i podlega raportowaniu do Dyrektora zgodnie z regułami. Dyrektor wyznacza osobę która,  prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem jednostki zgłaszającej, osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek Personelu, inne dziecko) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty interwencji.

19. W przypadku, gdy krzywdzenia dziecka dopuścił się Dyrektor jednostki/osoba odpowiedzialna za interwencję wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio do uprawnionych organów.

20. Dalszy tok postępowania leży w gestii uprawnionych organów (sąd, Policja, prokuratura).

Schemat interwencji prawnej:

Przesłanka 1.: interwencja cywilna, zagrożenie dobra dziecka. Forma interwencji: wniosek o wgląd w sytuację rodziny. Właściwy organ/podmiot: Sąd Rodzinny. Stosowne przepisy: Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks postępowanie cywilnego.

Przesłanka 2.: interwencja karna, podejrzenie popełnienia przestępstwa. Forma interwencji: zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Właściwy organ/podmiot: policja, prokuratura. Stosowne przepisy: Kodeks karny, Kodeks postępowania karnego.

Przesłanka 3.: niebieska karta, przemoc domowa. Forma interwencji: wypełnienie formularza NK-A. Właściwy organ/podmiot: Gminny/Miejski Zespół Interdyscyplinarny. Stosowne przepisy: Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

Rozdział VIII.

PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU DZIECKA.

  1. Zebranie informacje o sytuacji dziecka.
    Zbierz jak najwięcej informacji o sytuacji dziecka, które może być krzywdzone. Informacje te mogą pochodzić od dziecka, jego rodziców, innych członków rodziny, pracowników lub innych osób.
  1. Ocena sytuacji dziecka.
    Na podstawie zebranych informacji oceń, czy istnieje ryzyko krzywdzenia dziecka. Jeśli tak, należy podjąć niezbędne działania.
  1. Zgłoszenie sytuacji odpowiednim organom.
    O sytuacji dziecka powinien zostać poinformowany każdorazowo dyrektor lub osoba upoważniona, a także policja lub prokuratura. Należy również poinformować o tym rodziców dziecka.

W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, należy skontaktować się
z następującymi instytucjami:

  • Dyrektor lub osoba upoważniona- dyrektor lub osoba upoważniona jest zobowiązana do podjęcia działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku.
  • Policja – policja jest uprawniona do przeprowadzenia postępowania w sprawie krzywdzenia dziecka.
  • Prokuratura – prokuratura jest uprawniona do wszczęcia postępowania karnego w sprawie krzywdzenia dziecka.

Ważne jest, aby pamiętać, że krzywdzenie dziecka to przestępstwo. Każdy, kto podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, ma obowiązek zgłosić to odpowiednim organom.

Rozdział IX.

PROCEDURA SKŁADANIA ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ DZIECKA. PROCEDURA ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO.

1. Zawsze informuj Dyrektora Placówki lub osobę upoważnioną o konieczności zawiadomienie Prokuratury popełnieniu czynu zabronionego.

2. Wypełnij zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (załącznik nr 5).
1 egzemplarz jest przekazywany dla Dyrektora placówki lub osoby upoważnionej, 2 egzemplarz jest wysyłany do prokuratury przez osobę odpowiedzialną za kwestie związane z ochroną dziecka do sądu opiekuńczego.

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka może złożyć każdy, kto posiada informacje o takim zdarzeniu. W tym celu można skontaktować się z: policją i/lub prokuraturą.

Zawiadomienie pisemne powinno zawierać następujące informacje:

  • imię i nazwisko oraz adres zawiadamiającego
  • miejsce i czas zdarzenia
  • osoby zaangażowane w zdarzenie
  • rodzaj i charakter zdarzenia

Wszczęcie postępowania:

Po otrzymaniu zawiadomienia policja lub prokuratura dokona jego weryfikacji.
Jeśli informacje zawarte w zawiadomieniu będą wskazywać na popełnienie przestępstwa, zostanie wszczęte postępowanie karne.

PROCEDURA ZAWIADAMIANIA SĄDU OPIEKUŃCZEGO.

1. Zawsze informuj Dyrektora Placówki lub osobę upoważniona o konieczności zawiadomienie sądu opiekuńczego.

2. Wypełnij wniosek o wgląd w sytuację dziecka (załącznik nr 6).
1 egzemplarz jest przekazywany dla Dyrektora placówki lub osoby upoważnionej, 2 egzemplarz, jest wysyłany przez osobę odpowiedzialną za kwestie związane z ochroną dziecka do sądu opiekuńczego.
Zawiadomienie o konieczności wszczęcia postępowania opiekuńczego może złożyć każdy, kto posiada informacje o zagrożeniu dobra dziecka. W tym celu można skontaktować się z:

  • Sądem rodzinnym
  • Ośrodkiem Pomocy Społecznej
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
  • Rzecznikiem Praw Dziecka

Zawiadomienie musi zawierać następujące informacje:

  • imię i nazwisko oraz adres zawiadamiającego
  • imię i nazwisko dziecka
  • wiek dziecka
  • środowisko rodzinne dziecka
  • rodzaj i charakter zagrożenia dobra dziecka

Wszczęcie postępowania:

Po otrzymaniu zawiadomienia sąd rodzinny dokona jego weryfikacji. Jeśli informacje zawarte w zawiadomieniu będą wskazywać na konieczność wszczęcia postępowania opiekuńczego, zostanie ono wszczęte.

Rozdział X.

ZASADY ZAPOZNANIA PRACOWNIKÓW ZE STANDARDAMI. DOKUMENTOWANIE CZYNNOŚCI.

1. Zapoznanie pracowników ze standardami ochrony dzieci jest kluczowym elementem zapewnienia ich bezpieczeństwa i dobrobytu. Zapobiega to sytuacjom, w których pracownicy nieświadomie naruszają standardy lub nie wiedzą, jak reagować w przypadku zagrożenia.

Zasady zapoznania pracowników ze standardami obejmują następujące elementy:

  • Szkolenie personelu poprzez wprowadzenie do standardów i omówienie poszczególnych standardów.
  • Pytania i odpowiedzi.
  • Ocenę wiedzy pracowników (test lub rozmowa).

2. Dokumentowanie czynności
Dokumentowanie czynności związanych z zapoznania pracowników ze standardami jest ważne, aby zapewnić spójność i ciągłość procesu. Dokumentacja obejmuje następujące informacje:

  • Data i miejsce szkolenia
  • Lista uczestników szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Metody szkoleniowe
  • Materiały szkoleniowe
  • Ocena wiedzy uczestników

Dokumentacja jest przechowywana u Kierownika ds Administracji i świadczeń medycznych. Każdy pracownik podpisuje oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony dzieci. Brak udziału w wyznaczonych terminach szkolenia, brak złożenia odpowiednich oświadczeń, brak przystąpienia do testu powoduje zawieszenie współpracy z pracownikiem do czasu wywiązania się z powyższych obowiązków a nawet rozwiązanie umowy cywilnoprawnej.

Rozdział XI.

ZASADY PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH DZIECKU i UDZIELENIA MU WSPARCIA.

  1. Wypełnij protokół przyjęcia zgłoszenia (załącznik 7 ).
  2. Przekaż protokół dla Dyrektora placówki, osoby odpowiedzialnej za kwestie związane z ochroną dzieci.
  3. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających dziecku mogą być przyjmowane na różne sposoby, w tym: Telefonicznie, Osobiście. Przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku powinno odbywać się w sposób profesjonalny i poufny.

W przypadku zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającym dziecku należy: Zidentyfikować dziecko, Ocenić sytuację dziecka, Podjąć działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecka. W przypadku konieczności podjęcia działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecka należy:

  • Wezwać policję lub pogotowie ratunkowe
  • Zorganizować opiekę nad dzieckiem
  • Współpracować z odpowiednimi instytucjami
  • Udzielić wsparcia dziecku
  • Dziecku, które padło ofiarą zdarzenia zagrażającego jego bezpieczeństwu, należy udzielić wsparcia. Wsparcie może obejmować następujące elementy:
  • Pomoc psychologiczną
  • Pomoc prawną

Wsparcie dziecku może być udzielane przez:

  • Pracowników instytucji zajmujących się ochroną dzieci
  • Rodziców lub opiekunów dziecka
  • Osoby bliskie dziecku

Zawsze informuj Dyrektora placówki osobę upoważnioną o zaistniałym incydencie. Ważne jest, aby dziecko, które padło ofiarą zdarzenia zagrażającego jego bezpieczeństwu, otrzymało wsparcie, którego potrzebuje.

Rozdział XII.

SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU DZIECKA.

1. Sposób dokumentowania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka.
Dokumentacja powinna zawierać następujące informacje:

  • Data i godzina zdarzenia
  • Miejsce zdarzenia
  • Osoby zaangażowane w zdarzenie
  • Opis zdarzenia
  • Ocena sytuacji dziecka
  • Działania podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecka

Dokumentacja powinna być sporządzona w sposób jasny i przejrzysty, aby można było ją łatwo zrozumieć i wykorzystać w razie potrzeby. ARKUSZ ZGŁOSZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA, PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA.

2. Zasady przechowywania dokumentacji ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka.

Dokumentacja ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka powinna być przechowywana w bezpiecznym miejscu, do którego nie będzie miała dostępu osoba nieuprawniona. Dokumentacja jest przechowywana u osoby odpowiedzialnej za kwestie związane z ochroną dzieci przez okres 5 lat, chyba że przepisy prawa przewidują dłuższy okres przechowywania.

Rozdział XIII.

ZASADY MONITOROWANIA WSKAŹNIKÓW WDROŻENIA STANDARDÓW.

MONITOROWANIE I EWALUACJA

Co najmniej raz w roku osoby odpowiedzialne za realizację Standardów ochrony dzieci w placówce przedstawiają rezultaty wynikające z posiadania tego dokumentu w postaci audytu wewnętrznego.

Należy uwzględnić:

  • Co się udało?
  • Co się nie udało i dlaczego?
  • W jaki sposób komunikuje się istotne kwestie w placówce?
  • Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone?
  • Czy jakieś działanie związane z przyjęciem standardów jest odbierane jako trudne lub personel niechętnie podchodzi do jego realizacji z innych powodów? • Wskaźniki realizacji standardu.
  • Placówka przewiduje w roku 2024 dwa audyty.
    Harmonogram audytu:
    I. do 30 czerwca 2024
    II. do 29 listopada 2024.

Wskaźniki realizacji standardu

I. POLITYKA

a) Dokument Standardy ochrony dzieci, zawierający wszystkie wymagane zapisy, został skonsultowany wśród personelu placówki i zatwierdzony przez kierownictwo.

b) Oświadczenie o znajomości Standardów i zobowiązaniu do jej przestrzegania zostało podpisane przez cały personel, a każda nowo zatrudniona osoba jest zobligowana do zapoznania się z obowiązującą Polityką, co potwierdza podpisane oświadczenie.

c) Wyznaczono osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów, której rola, zadania oraz kwalifikacje są jasno określone. W sposób przyjęty w danej placówce podano do wiadomości personelu, dzieci oraz opiekunów, kto jest tą osobą, wraz z informacją, jak się z nią skontaktować.

d) Tekst Standardów został opublikowany na stronie internetowej placówki oraz jest dostępny w widocznym miejscu w jej siedzibie. Polityka standardów jest szeroko promowana wśród całego personelu, opiekunów i dzieci poprzez działania informacyjne oraz edukacyjne, dostosowane do poszczególnych grup odbiorców.

e) Opracowana jest wersja Standardów w formie zrozumiałej dla dzieci.

II. PERSONEL

a) W placówce zostały przyjęte Zasady bezpiecznej rekrutacji, które są stosowane w odniesieniu do każdego stanowiska wymagającego kontaktu z dziećmi.

b) Przyjęto Zasady bezpiecznych relacji (bezpiecznych kontaktów) pracowników z dziećmi oraz udostępniono je personelowi, a także dzieciom i rodzicom/opiekunom zarówno w postaci cyfrowej, jak i papierowej.

c) Plan szkoleniowo-edukacyjny na dany rok został opracowany, podpisany przez kierownictwo oraz jest aktywnie wdrażany.

d) Personel posiada wiedzę w zakresie: rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci, prawnych aspektów ochrony dzieci, przemocy rówieśniczej, zapewniania bezpieczeństwa dzieciom i podejmowania działań profilaktycznych oraz interwencyjnych.

e) Placówka w miarę możliwości udostępnia dzieciom materiały edukacyjne (broszury, ulotki) dotyczące ich praw, ochrony przed zagrożeniami, przemocą i wykorzystywaniem.

f) Placówka w miarę możliwości zapewnia opiekunom dostęp do danych kontaktowych placówek oferujących pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych oraz do przydatnych informacji dotyczących możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych i ochrony dzieci przed krzywdzeniem (załącznik nr 8).

III. PROCEDURY

a) Członkowie personelu, jak i dzieci oraz opiekunowie wiedzą, do kogo należy skierować informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka.

b) W placówce opracowano procedurę określającą krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób trzecich.

c) Wszyscy pracownicy mają dostęp do spisu instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) wraz z danymi kontaktowymi (załącznik nr 8).

d) W widocznym miejscu w organizacji wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

e) Opracowany jest model zbierania i dokumentowania sygnałów o niepokojących sytuacjach.

IV. MONITORING

a) Wewnętrzne sprawozdanie z realizacji Standardów ochrony dzieci w Placówce jest opracowywane raz w roku do 15.12 przez osobę/y odpowiedzialną/e za wdrażanie standardów. Sprawozdanie jest udostępniane całemu personelowi placówki.

Sytuacje związane z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci są poddawane analizie, a wnioski i rekomendacje uwzględniane są w corocznym sprawozdaniu.

c) Co roku aktualizowana jest strategia wdrażania standardów ochrony dzieci.

d) Standardy są aktualizowane co najmniej co dwa lata.

Rozdział XIV.

PRZEPISY KOŃCOWE

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, poprzez wydanie zarządzenia dyrektora placówki i przesłanie ich tekstu drogą elektroniczną.
  3. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej placówki, o czym zostaną powiadomieni rodzice/opiekunowie dzieci.

—————————————-

Załącznik nr 1.
Załącznik nr 2.
Załącznik nr 3.
Załącznik nr 4.
Załącznik nr 5.
Załącznik nr 6.
Załącznik nr 7.

—————————————-
Opracowanie:
Katarzyna Zdanowicz, dn. 15.02.2024 r.
Zatwierdził:
Piotr Łoziński, dn. 15.02.2024 r.

AKTUALIZACJA NR I/2024 DO STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

1. W zakresie Zasad bezpiecznych relacji personel-dziecko.

Ograniczenia dot. kontaktowania poza godzinami pracy nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra dziecka. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zgłosić zdarzenie przełożonemu lub koordynatorowi ds. ochrony małoletnich a następnie sporządzić szczegółową notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekazać ją osobie odpowiedzialnej za  ochronę dzieci i kierownictwu podmiotu.

W przypadku gdy z uwagi na bezpieczeństwo dziecka uzasadnione jest, aby dziecko ,miało możliwości kontaktu z personelem poza godzinami jego pracy i poza służbowymi kanałami komunikacji, w sytuacji gdy dziecko nawiąże taki kontakt, każdorazowo osoba ma obowiązek odnotować to w formie notatki służbowej i poinformować Dyrektora bądź osobę upoważnioną.